A fiú

A Fiú! - Valódi karácsony a református egyház 2012-es karácsonyi társadalmi üzenete. Az afiu.blog.hu oldalt az MRE Kommunikációs Szolgálata szerkeszti.

Friss topikok

  • afiú: @Köntös László: Időközben jött egy újabb hozzászólás, amely szerintem mindannyiunknak üzen: refor... (2012.12.19. 15:03) Elegek vagyunk így?
  • dark future: be kéne rakni valamelyik kertévén a vojszfaktor reklámszünetébe, aztán figyelni a reakciókat :) vé... (2012.12.12. 23:44) Származhat-e valami jó Názáretből?

Archívum

Származhat-e valami jó Názáretből?

2012.12.11. 13:43 afiú

Biztosan ismerős az érzés, amikor nekiülünk egy mozinak, ami egy nagy történelmi eseményről szól. Várjuk, hogy ott lesz a forradalom, látszik majd a lüktető történelem, belelátunk az események alakítóinak a fejébe. Aztán idővel eljutunk arra, hogy azok a filmek visznek közelebb a vágyott történelemhez, amelyek nem akarnak szájba rágni, amik közelről, de alulról mutatnak rá az eseményekre, azokon keresztül, akikre mindez hatással volt. Ezekből az alkotásokból valószínűleg hiányozni fog a bumm, amit vártunk, mégsem lesz kisebb hatással ránk, mint a nagyon nagy dolgokat bemutatni akaró mozik. Valahol ez a dilemma vezette az alkotókat akkor is, amikor egy „punkos húzással” parafrazeálták a karácsonyi születéstörténetet.

El lehet-e mondani a Megváltó történetét úgy, hogy a mai díszleteink közé képzeljük el? Elmondani úgy, hogy az ne merítse ki a blaszfémia kategóriáját, sőt, teljesen biblikus legyen, mégis odaforduljon azokhoz, akik nem a nagy bummra kíváncsiak. A mai díszletek ugyanis elhitetik azt, hogy ez a történet nem egy kétezer éves közel-keleti pusztába, tőlünk elérhetetlen messzeségbe száműzetett, hanem igenis mindennapi hatással lehet ránk. A történet befogadhatóvá válik azok számára is, akik egyébként elutasítóak lennének a megszokott vallásos-egyházi díszletekkel szemben. Miközben meggyőződésünk szerint a mai környezet nem csorbított a bibliai születéstörténeten, ellenkezőleg, segített mindenkinek jobban megmutatni azt.

jozsef_578_1.png

Az eddigi visszajelzések azt mutatják, akiknek szántuk, megértették szándékainkat. Kommentek, írások mutatják, az eddig elutasítók hajlandóak voltak időt szánni arra, hogy legalább megpróbálják befogadni ezt az elbeszélést. Többre nem vállalkozhattunk, mert valljuk, amit a film köré épített honlap egyik áhítatában Szikszai Szabolcs pécsi egyetemi lelkész fogalmazott meg: nem lehetünk olyan bábák, akik nem levezetni akarják a szülést, hanem előidézni akarják azt. Aki akarja, befogadja a Megváltó születését és tovább kutatja magában az Ő történetét, aki nem, azt barátsággal elengedjük. Ha lappangva is, de nagyon komoly ellenvetéseket is kapott az alkotás, amik mellett nem szabad elmennünk. Szükség van magyarázatra, de nem magyarázkodásra.

Gyomorforgató, gusztustalan, lenyomorító – sorjáztak egy tekintélyes református értelmiségi jelzői a Fiú kapcsán. Nem teológiai érvek voltak ezek, sokkal inkább érzések, benyomások. Nincs értelme tagadni, nincs sok szeretnivaló vagy kellemetes abban az autópálya-pihenőben, ahová helyeztük a születéstörténetet, de pontosan ugyanezt akartuk sugallni az alkotással is. Viszont azt is biztosan állíthatjuk, hogy egyik evangélistánál sem olvastunk olyat, hogy a jászol (vagy legyen az éppen barlang) négycsillagos szálloda, esetleg szép bútorokkal berendezett középosztálybeli otthon lenne. Tudatában voltunk annak, hogy a karácsony ábrázolása ízlés dolga is. Tudtuk, hogy bántó lesz, ha a sokaknak becsomagolt, kellemetes karácsonyt kibontjuk, és azt mondjuk: ne a díszleteket szeressük ebben a történetben, hanem az emberhez a mocsokban is odafordulni képes Istent.

Nincs jobb szó rá, könnyen előhívható az a kognitív disszonancia, ami a karácsony és általában a hit körül magunknak kialakított pátosz, emelkedettség és a születéstörténet kegyetlen fizikai, társadalmi, emberi valósága közötti távolság képes kiváltani. Érthető, nem akarjuk a szeretett karácsonyukat egy mosdóban látni. Rendben. De akkor kidobjuk a jászolt is?

Az alkotók mégis tudatosan vállalták be azt, hogy sok vallásos ember ízlésküszöbén elhasalnak a filmmel. Elsősorban azért, mert ízlés dolgában vitatkozni nem lehet. Másrészt fenn áll annak a komoly veszélye, hogy ez az ízlés sokszor túszul ejt egy közösséget, egy ügyet. Ennek az ízlésnek ugyanis vagy látjuk a hitbeli alapját vagy inkább nem: mert sokkal inkább tükröz egy középosztálybeli, kispolgári meghatározottságot és félelemvilágot, semmint a Jézus-követők magabiztosságát. A túszul ejtés pedig épp úgy zajlik, hogy nem merjük a nyers valóságában, mellbevágó megjelenésében felvállalni mindazt, amit kaptunk. Ez, a vallásos közösség tagjainak szóló megfelelési kényszer, amely nem egyszer szembe megy az alapvető tanítással, legalább annyira képes gúzsba kötni egy egyházi megszólalót, vezetőt, mint amennyire – joggal – panaszkodnak sokan, hogy az egyházak a külvilág a társadalom ízlésének, elvárásainak megfelelve akar jó pontokat szerezni magának.

A másik komoly kritikai észrevétel azt szegezte a filmnek, hogy nincs meg benne a már idézett bumm-érzés, egyháziasabban fogalmazva, hiányzik belőle a szentségi tartalom. Tudjuk, feleljük erre, és ez is több mint véletlen, komoly megfontolás tárgya volt. Az alkotók ugyanis egyet értettek abban, hogy a blaszfémia kategóriáját merítené ki, ha azt sugallnánk, ez a gyerek márpedig az a Gyerek; ezért sem látszik igazán az újszülött arca. Az elmondott történetünk nem mondhat mást, hogy ilyen körülmények közé képzeljük el azt a bizonyos születést, így nézne ki. De nem mondhatjuk azt, hogy azt ábrázoljuk.

Aki hisz a Megváltó kétezer évvel ezelőtti megérkezésében, annak azért nem mondhatjuk, mert joggal venné istenkáromlásnak. Aki pedig nem hisz benne, annak pedig nem tudjuk megmutatni. Ugyanis az ábrázolhatatlan. A jászolt, vagy a mosdót ugyanis nem más teszi a születés helyévé, mint a hit. Akik tehát a szentségi tartalmat hiányolják a Fiúból, hit dolgában tesznek fel kérdést maguknak és másoknak. Hiszem, hogy megszületett? Hiszem, hogy mások elhiszik? Lehetünk-e meggyőzőbbek, mint maga a történet?

A harmadik komoly ellenvetés pedig nem is ellenvetés, hanem maguknak az alkotóknak elutasítása. „Származhat-e valami jó Názáretből?” – szegezte Fülöp apostolnak a kérdést Nátánáél. És nekünk is meg kell ezzel küzdenünk, övezve azzal, hogy a kétkedők a közöny takaróját dobják ránk. Aki arra számít, hogy az így kapott sötétségben nehezebb haladni, téved. Hiszen éppen a karácsony úgy tanít örömre és reményre, hogy a sötét világban apró tüzet gyújt.

Csepregi Botond, Pásztory Ádám

22 komment

Címkék: karácsony református fiú

A bejegyzés trackback címe:

https://afiu.blog.hu/api/trackback/id/tr924957715

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Kelly és a szexi dög 2012.12.11. 21:58:05

Érdekes a születés megközelítése, már csak a passióra leszek kíváncsi!

Nádori Gergely 2012.12.11. 22:32:19

Ez négy éve jelent meg: www.komment.hu/tartalom/20081223-velemeny-karacsony-oromhir-es-botrany.html , de a gondolatvilága hasonló, mint a filmnek.

annamanna 2012.12.11. 22:41:22

Végig se olvasom ezt a szart, de biblikus érv kell???????? Azt hiányolod????????? Ebben a szarban nincs benne az Isten! Hol van benne A SZENT ISTEN? Sehol! Miféle prófécia teljesül be ebben? Hacsak nem valamiféle sátánista evangélium próféciája!
TUDSZ MUTATNI AZ ÍRÁSBÓL EGYETLEN IGEHELYET, AMI ALAPJÁN EZ A MOCSOK KÉSZÜLT?

dark future · http://www.andocsek.hu 2012.12.11. 23:43:17

formabontó, meglepő, gondolatébresztő. nem gondoltam volna, hogy épp a református egyház támogatásával készül egy ilyen hm... unortodox kisfilm.

pár megjegyzés: a születés utáni képi világ szerintem túlságosan idealizált és disszonáns a környezettel (lásd pl. frissen vasalt ruhába öltöztetett csecsemő). az meg ütősebb lett volna, ha egyáltalán nem beszélnek benne, csak a legvégén, a kamionsofőr. meg általánosságban is kicsit szájbarágósra sikeredett, aki érti, annak ennél jóval kevesebb és indirektebb utalás is elegendő, aki nem, annak meg tökmindegy. mindenesetre az ötlet érdekes, és egy "komoly" egyháztól merész is. így tovább, becsüljük meg az ilyen produktumokat a feketegyörgyök fémjelezte ínséges időkben... lájkolom :)

dark future · http://www.andocsek.hu 2012.12.11. 23:45:50

@annamanna:

majd egyszer felnősz hozzá. vagy nem. :) de fogadd el, így kerek a világ, ennek is bele kell férnie.

annamanna 2012.12.12. 00:22:53

Dark future, majd egyszer elolvasod a Bibliát - VAGY NEM. A NEVEDBŐL KIINDULVA SOHA NEM FOGOD MEGISMERNI, _MERT_ _NEM_ _IS_ _AKAROD_!
De ne bánd, a pokol is csak egy hely, és legalább nem leszel egyedül!
Jó mulatást a pokolban, dark future!

kacsa. 2012.12.12. 00:46:36

Megátalkodott pápistaként ;) nem találtam a filmben semmi szentségtörőt. Érdekes megközelítés, de mi kifogásom lehet, ha én meg lehettem angyal a betlehemezésnél...

krono-szinklasztikus infundibulum 2012.12.12. 04:15:25

@annamanna: Kedves annamanna! Azt őszintén nem tudom, hogy a filmben hol akadtál rá bármiféle "sátánista evangélium próféciájá"-ra, az viszont megkapó, ahogy az üvöltöző kommentjeidben megjelenik Jézus szeretetének melegsége.
Vicceltem, nem jelenik meg.
Félreérted, elolvasnod kell a bibliát, hanem megértened. Ez neked még szemmel láthatóan hátravan.
Üdvözöllek felebaráti (bár nem keresztény) szeretettel

dibbler 2012.12.12. 07:21:07

Ha nagyon földhözragadtan értelmezem a szituációt, ez már túl messze van a hagyományos gondolatvilágtól.

Nincs is értelme ebbe az irányba elmenni, ez csak távolodás az eredeti "ige" mesevilágtól.

Így ez a megközelítés rombolásnak tekinthető. Szerencsétek, hogy manapság csak a verbális inkvizició az elfogadott.

rohadjmegARCgeci 2012.12.12. 08:27:45

Szerintem nincs sem pokol,sem menny.Isteni igazságosztás van,ami vagy szívás, ha kedve ellen teszünk,vagy kellemes lét, ha kedvére teszünk.Mindez sok éves tapasztalat.

Fatal Error! System Halted! 2012.12.12. 08:50:04

@annamanna: Isten csak röhög az olyan szánalomgombócokon, mint amilyen te vagy, akik keresztényebbek akarnak lenni a pápánál. Nagy megelégedéssel fog titeket a pokolba pöccinteni:"jól átbasztalak titeket!" felkiáltással.

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.12.12. 08:55:26

Hát igen, nehéz dolog az aktualizálás. Jézus például megmosta a tanítványok lábát, mert abban az időben, ha jött egy vendég, akkor biztosítottak neki lábmosási lehetőséget, esetleg egy szolga maga mosta meg a vendég lábát. Ma ez nem része a vendéglátásnak, tehát ma Jézus valami mással fejezné ki ugyanazt. Ki tudja, mivel?
Ha már ez a szitu, akkor én is ideteszem a magam betlehemi verzióját:

BETLEHEM

Betlehem. Karácsony éjjel.
Kialvatlan, tehát veres
Szemmel pislog szerteszéjjel
Házaspár, ki szállást keres.

Népszámlálás, augusztuszi
Zajlik s minden telve vagyon.
Asszony arcot fáradt puszi
Érinti s ő hálás nagyon.

Szülni istállóba térnek,
Mellettük egy üres jászol.
E pontján időnek-térnek
Isten örül, sátán gyászol.

Megérkeznek jó pásztorok,
Iránytűjük angyal ujja,
S vidám dalt zúg sok száz torok
Valahogy így: „Halleluja!”

Jön néhány bölcs napkeleti,
Ajándékoz s zeng az ének.
Egy juh szemét rájuk veti…
S ma így mesél kicsinyének:

„Sok éve már... kis család jött
Istállónkba szülni, gidám...
S milyen volt a kis újszülött?
Olyan... örökéletvidám!”

ILLUSZTRÁLVA:
fradyendre.blogspot.hu/2011/12/betlehem.html
:)

Nagy Dávid, HÖOK (törölt) 2012.12.12. 09:34:44

Erre mi szükség volt? Nem tudjátok mire elszórni az állami támogatást.

Németországban egy év alatt 300 templom zárt be, és lett belőle más jellegű létesítmény (könyvtár, gördeszkapálya stb.).

2012.12.12. 09:42:20

Nincs ezzel a filmmel semmi baj. Aktualizál, ennyi.

Csak olyan elmebetegek akadnak ki rajta, mint ez a szegény Annamánia.

MACISAJT 2012.12.12. 10:19:13

Közeledik a Karácsony,ilyenkor menetrendszerűen elszabadulnak a bajtai "barangó"-féle hörgemények...

Frady Endre · http://fradyendre.blogspot.com/ 2012.12.12. 10:29:14

Jézusnak sok gondja volt a "vallásos" képmutatókkal s tett is ellenük:

JÉZUS A TEMPLOMBAN

Nem lévén a kapun plomba
Jézus bemén a Templomba.
Falon plakát: „Adok-veszek!”
S hallatszanak biznisz neszek.

Elszabadul néhány gerle
S kegytárgyakat zajjal ver le.
Kecskekufár s birkabankár
Miatt lelki létben van kár.

Jézus fájón körbe tekint,
Látvány kelti benne e kínt.
Lendül korbács, borul asztal,
Hősünk senkit nem marasztal.

„Nem a Jeruzsálem Pláza
Ez, hanem az Atyám háza!”
Péter így szól: „Újabb fétis
Dőlt meg. Jó lesz ez a hét is!”

ILLUSZTRÁLVA:
fradyendre.blogspot.hu/2011/12/jezus-templomban.html
:)

Sárga Király 2012.12.12. 10:44:49

„Nem a Jeruzsálem Pláza
Ez, hanem az Atyám háza!” Perfekt :)

A fiú pedig nem ott bukik, hogy blaszfém, hanem ott, hogy erőltetett. Ha ma születne, Jézus így jönne el, vagy ígyebbül - például, egy indiai kisváros szegénynegyedében. De hogy kerül a babára fél perccel a szülés után ruha? Mit keres egy birkacsorda az út közepén? József is túl blazírtan fogja fel a helyzetet - szeme sem rebben, amikor kezdődik a vajúdás. Hitelesebb színészekkel, felesleges utalások nélkül ez jó film is lehetett volna.

Radio Silicon 2012.12.12. 12:33:24

Szerintem jó a film, de a hozzá tartozó internetes oldal az, ami igazán jó. Nagyon érdekes írások vannak ott református lelkészek tollából. Érdemes elolvasni.

Parmezanidész · http://bemorgo.blog.hu 2012.12.12. 13:04:44

aki a filmen felhaborodik, az jezusekat is kirugta volna az uccara, hogy ne mocskoljak be a lakasat

vitaygeorgina 2012.12.12. 20:03:20

@annamanna: szerintem először keresse az Istent saját magában. Akkor megtelik szeretettel, és a kritikáját is meg tudja majd szeretettel fogalmazni. A kereszténység tapasztalatom alapján békésebb élmény, mint nagy betűkkel ordítani hozzászólásokban.

A film nekem tetszett, a honlap szintúgy. A világ annyi mázat rakott a karácsonyra, jó ötlet volt ezt lecsupaszítani.

dark future · http://www.andocsek.hu 2012.12.12. 23:44:11

be kéne rakni valamelyik kertévén a vojszfaktor reklámszünetébe, aztán figyelni a reakciókat :) végül is azért protestánsok a protestánsok, hogy megközelítésben, szemléletmódban, ízlésben is újat hozzanak.

ez most pont egy olyan korszak, amikor nem elég szent és emelkedett amit egy egyház csinál, nem elég magyar amit egy magyar alkot... kellenek az ilyen projectek, hogy legyen valamiféle ellensúlya a primitívkonzervatív álszent giccsnemzeti nyomulásnak.
süti beállítások módosítása